Autorzy raportu przedstawiają metaverse jako zbiorową wirtualną przestrzeń, stworzoną przez, płynne z perspektywy odbiorcy, połączenie fizycznej i cyfrowej rzeczywistości, u podstawy której leży zbudowanie poczucia wzajemnego przenikania się świata realnego, ze światem wirtualnym. Przestrzeń ta zapewnia użytkownikowi tzw. doświadczenie immersyjne, czyli wrażenie przeniesienia się do innego świata, w którym zachowana jest możliwość manipulowania i interakcji z otoczeniem.
Jak wyjaśniają prawnicy Kochański & Partners, w ramach metaverse doświadczenia są równoczesne i trwałe dla nieograniczonej liczby użytkowników, z których każdy ma swoje indywidualne poczucie obecności i ciągłości danych takich jak tożsamość, historia, uprawnienia, przedmioty, komunikacja i płatności.
Co tak wyglądający świat metaverse oznacza dla biznesu? Co z regulowaniem tej wirtualnej przestrzeni?
METAVERSE RAPORT KOCHAŃSKI & PARTNERS odpowiada między innymi i na te pytania prezentując szerokie prawnicze spojrzenie na wiele obszarów, w tym:
- prawo własności i web 3.0,
- reklama,
- gaming,
- rozrywka,
- znaki towarowe,
- sztuczna inteligencja,
- dane,
- NFT,
- kryptoaktywa i rozporządzenie MICA,
- deepfake,
- prawo antymonopolowe.
Raport dostępny jest do pobrania TUTAJ.
Prace nad przygotowaniem raportu koordynowali: Łukasz Węgrzyn, Szymon Ciach, i Aleksandra Ryżkowska.
Autorami raportu są: Michał Będkowski-Kozioł, Agnieszka Chajewska, Mateusz Ostrowski, Łukasz Węgrzyn, Piotr Kaniewski, Monika Maćkowska-Morytz, Alicja Cessak-Mojnowska, Agnieszka Choromańska-Malicka, Szymon Ciach, Tomasz Szambelan, Krzysztof Kowacz, Maciej Kuranc, Aminata Traore-Michalak, Eryk Czajkowski, Paulina Perkowska, Bartłomiej Galos oraz Marta Musidłowska.
Partnerami raportu są Synapse Network oraz Magazyn ITWIZ.