Zamiast etatu, adwokacka umowa o współpracę. Zmiany w reklamie nie tak szybko. Prezes NRA komentuje zjazd adwokatury

Opublikowano

Nasi Partnerzy

Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej w rozmowie z Rzeczpospolitą komentuje ostatnie ustalenia Krajowego Zjazdu Adwokatury. Przemysław Rosati odnosi się do konkretnych problemów: umowa o pracę, przejścia adwokatów do radców prawnych i zakazu reklamy. 

Prezes NRA przyznaje, że sam głosował przeciw uchwale zakładającej dążenia do zezwolenia adwokatom na umowy o pracę. Przemysław Rosati podkreśla przy tym, że w jednej z uchwał ostatni Krajowy Zjazd Adwokatury dostrzegł potrzebę zagwarantowania korzystania z praw wynikających z ubezpieczeń społecznych, na przykład adwokatkom, i w tej kadencji Naczelna Rada Adwokacka ma się tym zajmować. Rozwiązaniem może być adwokacka umowa o współpracę. Jak mówi Prezes NRA dziennikowi, ma ona wychodzić naprzeciw praktycznym sposobom funkcjonowania adwokatów i być stosowana między innymi przez tych, którzy na zasadach b2b są związani z dużymi kancelariami. Według Przemysława Rosatiego, tworząc ramy adwokackiej umowy o współpracy, można posiłkować się rozwiązaniami, które kiedyś funkcjonowały w zespołach adwokackich. Finalnie wszystko i tak będzie zależało od ustawodawcy i wprowadzenia zmian w prawie o adwokaturze, a w tej kwestii na pytanie czy samorząd adwokacki ma wystarczającą siłę przebicia by resort sprawiedliwości zainicjował proces legislacyjny dotyczący adwokackiej umowy o współpracy, Przemysław Rosati odpowiada: “To jest dość trudne pytanie” i wyjaśnia, że adwokaci będą rozmawiać i przekonywać, ale to nie zależy od nich. 

Komentując przejścia adwokatów do radców prawnych (w ubiegłym roku było to 159 osób, w tym, do tej pory, 127) Przemysław Rosati mówi, że nie jest to tak duża skala, by stanowiła argument w podejściu adwokatury do problemu umów o pracę. 

Prezes NRA przyznaje także, że w związku z brakiem wniosku na KZA o uchwalenie omawianego projektu kodeksu etyki, teraz trwają pracę nad punktowym zmianami istniejących regulacji.  W tym zasad dotyczących reklamy. Przemysław Rosati nie wyobraża sobie adwokatów na bilbordach i nie jest zwolennikiem szerokiego prawa do reklamy, ale, jak podkreśla, adwokaci zasługują na szerokie prawo do informacji handlowej. W rozmowie z Rzeczpospolitą Prezes NRA przyznaje jednak, że trudno określić, kiedy konkretne zmiany w tej materii nastąpią, co oznacza, że trzeba będzie na nie jeszcze trochę poczekać. 

Cała rozmowa z Przemysławem Rosatim w dzisiejszym (11.10.2021) wydaniu dziennika “Rzeczpospolita”.

Najnowsze artykuły

Więcej podobnych artykułów